nl en
Detail of 'Elegant Gathering in the Apricot Garden', after Xie Huan, dated c. 1437, courtesy of the Metropolitan Museum of Art, New York

Open dag ‘Keizerlijk porselein en ‘Scholar’s objects’ van de 16de-19de eeuw’

Op 20 mei nodigen Feng-Chun Ma en Paul Ruitenbeek van Feng-Chun Ma Chinese and Japanese Art Consultancy de leden van de VVAK graag uit voor een exclusieve bezichtiging van de verkooptentoonstelling ‘Keizerlijk porselein en ‘Scholar’s objects’ van de 16de tot en met de 19de eeuw’ die gehouden zal worden van 15 tot en met 25 mei. Bijna alle objecten uit deze tentoonstelling zijn afkomstig uit Nederlandse particuliere collecties.

Feng-Chun Ma en Paul Ruitenbeek zullen een introductie geven op de collectie. Een catalogus zal aanwezig zijn die te koop is voor €20,-. De objecten kunnen onder toezicht ter hand worden genomen en bezichtigd.

Aanmelden

U dient zich vooraf aan te melden voor deelname aan dit bezoek en dit kan direct bij Feng-Chun Ma en Paul Ruitenbeek via info@fengchunma.com.
Er is een maximum van 20 deelnemers. Mocht u een afspraak willen maken voor een andere dag dan is dat uiteraard ook mogelijk.

De tentoonstelling

In Nederland weten verzamelaars en liefhebbers van Chinees porselein maar al te goed wat Kraakporselein, Famille Rose en Imari inhoudt, maar niet iedereen realiseert zich dat men in China een hele andere smaak had dan in het Westen.
In China speelde de smaak van de keizer een grote rol in de productie van zowel porselein als andere soorten kunstobjecten. In de keizerlijke werkplaatsen werden tijdens de Ming en de Qing dynastie voortdurend innovaties uitgevoerd terwijl de stijlen van voorafgaande dynastieën de keizers bleven inspireren.
De ‘Literati Class’ bestond uit geleerden die zich vaak afzonderden van de maatschappij en hun eigen smaak ontwikkelden die tot uiting kwam in de zogenaamde ‘Scholar’s Objects’. Voor hen vormde de natuur een grote bron van inspiratie.
Ondanks het feit dat de smaak van de keizers en van de literaten in vele aspecten van elkaar verschilden, waren er ook overeenkomsten. Zo hadden de literaten net als de keizers enorme waardering voor de kunst uit het verleden zoals archaïsche bronzen en objecten uit de Song dynastie. Verder zetten zowel de keizers als de literaten een hoge kwaliteitsstandaard die tot uiting kwam in vakmanschap en materiaal. Tot slot waren de keizers zelf ook vaak geleerden en hielden zich bezig met schrijven, schilderen en verzamelen.
Hopelijk zullen de objecten in deze verkooptentoonstelling een beeld geven van de verschillen en overeenkomsten in de smaak van de keizer en de literaat en zal er in Nederland meer waardering  ontstaan voor deze prachtige objecten.