woensdag 15 november 2017
Aziatische kunst, Jaargang 47, Nr. 3, november 2017
Deze herfst en winter wordt de bezoeker van het Aziatisch
Paviljoen aangenaam verrast door vier wisseltentoonstellingen
die te zien zijn tot 27 mei 2018. In de grote vitrine op de
benedenverdieping hangen de Zuidoost-Aziatische textielen die
onlangs zijn verworven door de VVAK. Speciaal voor Aziatische
Kunst beschreef Jan Dees zeven doeken die ooit behoorden tot de
collectie Dees en Van der Star. Een tweede wisselopstelling betreft
schilderingen met het ‘gezicht op Kanton’ in het themakabinet.
In de lange Chinese vitrine vinden we monochromen uit China.
Als vierde wissel is een kamerscherm uit Korea te zien.
Wij hebben tegenwoordig ‘onze’ man in Parijs. Geert-Jan Janse,
lid van Ikigai, zal met regelmaat over Aziatische Kunst in Parijs
berichten. Marije Jansen, ‘onze’ vrouw in Tokio, schrijft naar
aanleiding van de opening van de nieuwe brug tussen de stad
Nagasaki en het (voormalig) eiland Deshima over Nagasaki-e,
prenten waarop de ‘vreemde’ Hollanders werden afgebeeld.
3 In Memoriam erelid Jan Fontein – Marijke J. Klokke
7 Southeast Asian Textiles – William A. Southworth
8 Wisseling in het Paviljoen: Indische doeken – Jan Dees
33 Wisseling in het Paviljoen: Kanton in woord en beeld –
Jan van Campen
37 Wisseling in het Paviljoen: A Coat of Colour –
Ching-Ling Wang
41 Wisseling in het Paviljoen: Koreaans kamerscherm –
Menno Fitski
45 Sackineren op Deshima – Marije Jansen
51 Nieuwe presentatie Chinese lakmeubelen in hôtel
d’Heidelbach, Parijs – Geert-Jan Janse
55 Boekbespreking: Mansions of Chettinad – Anna A. Ślączka
58 Corrigendum